From Wikipedia, the free encyclopedia

The cover of the December 31, 2012 issue of Newsweek, the last print issue of the magazine. (Hardcopy can still be purchased in Europe.)
Editor Tina Brown
Categories News magazine
Frequency Weekly
Publisher NA
Total circulation
(2012) 1,527,156[1]
First issue February 17, 1933
Final issue December 31, 2012 (print)
Company The Newsweek Daily Beast Company
Country United States
Based in New York, New York
Language English
ISSN 0028-9604
Newsweek was an American weekly news magazine that was published in New York City in print form from 1933 to 2012. Its print edition was distributed throughout the United States and internationally. It was the second-largest news weekly magazine in the U.S., having trailed Time in circulation and advertising revenue for most of its existence. It was published in four English language editions and 12 global editions written in the language of the circulation region. Newsweek continues as a news reporting and opinion website with its first digital-only issue published on January 4, 2013. Hardcopy issues of Newsweek can still be purchased in Europe, but their relationship to the digital version remains unclear.
Between 2008 and 2012, Newsweek underwent internal and external contractions designed to shift the magazine’s focus and audience while improving its finances. Instead, losses accelerated: revenue dropped 38 percent from 2007 to 2009. The revenue declines prompted an August 2010 sale by owner The Washington Post Company to 92-year-old audio pioneer Sidney Harman—for a purchase price of $1.00 and an assumption of the magazine’s liabilities.[2][3] Editor Jon Meacham left the magazine after the sale.[3]
In November 2010, Newsweek merged with the news and opinion website The Daily Beast, forming the Newsweek Daily Beast Company, after negotiations between the owners of the two publications. Tina Brown, The Daily Beast’s editor-in-chief served as the editor of both publications. Newsweek was jointly owned by the estate of the late Harman and the diversified American Internet company IAC.[4][5]
On October 18, 2012, Brown announced that Newsweek would cease print publication with the December 31, 2012, issue and transition to an all-digital format, to be called Newsweek Global.[6][7][8]
Contents [hide]
1 Circulation and branches
2 History
2.1 Founding and early years
2.2 Under Post ownership
2.3 Restructuring and new owner
2.4 Merger with The Daily Beast
2.5 2011 redesign
2.6 Cessation of print format
3 Highlights and controversies
3.1 Lewinsky scandal
3.2 Claims of bias
3.3 Guantánamo Bay allegations
3.4 Iraq war planning
3.5 2008 elections
3.6 Allegations of gender bias
4 Contributors and reporters
5 See also
6 References
7 External links
[edit]Circulation and branches

In 2003, worldwide circulation was more than 4 million, including 2.7 million in the U.S; by 2010 it was down to 1.5 million (with newsstand sales declining to just over 40 thousand copies per week). Newsweek publishes editions in Japanese, Korean, Polish, Spanish, Rioplatense Spanish, Arabic, and Turkish, as well as an English language Newsweek International. Russian Newsweek, published since 2004, was shut in October 2010.[9] The Bulletin (an Australian weekly until 2008) incorporated an international news section from Newsweek.
Based in New York City, the magazine has 22 bureaus: nine in the U.S.: New York City, Los Angeles, Chicago/Detroit, Dallas, Miami, Washington, D.C., Boston and San Francisco, as well as overseas in London, Paris, Berlin, Moscow, Jerusalem, Baghdad, Tokyo, Hong Kong, Beijing, South Asia, Cape Town, Mexico City and Buenos Aires.[citation needed]

Cover of the first issue of News-Week magazine
[edit]Founding and early years

January 16, 1939 cover featuring Felix Frankfurter
News-Week was launched in 1933 by Thomas J.C. Martyn, a former foreign-news editor for Time. He obtained financial backing from a group of U.S. stockholders “which included Ward Cheney, of the Cheney silk family, John Hay Whitney, and Paul Mellon, son of Andrew W. Mellon”. Paul Mellon’s ownership in Newsweek apparently represented “the first attempt of the Mellon family to function journalistically on a national scale.”[10] The group of original owners invested around $2.5 million. Other large stockholders prior to 1946 were public utilities investment banker Stanley Childs, and Wall Street corporate lawyer Wilton Lloyd-Smith.
The first issue of the magazine was dated 17 February 1933. Seven photographs from the week’s news were printed on the first issue’s cover.[11]
In 1937 News-Week merged with the weekly journal Today, which had been founded in 1932 by future New York Governor and diplomat W. Averell Harriman, and Vincent Astor of the prominent Astor family. As a result of the deal, Harriman and Astor provided $600,000 in venture capital funds and Vincent Astor became both the chairman of the board and its principal stockholder between 1937 and his death in 1959.[citation needed]
In 1937 Malcolm Muir took over as president and editor-in-chief. He changed the name to Newsweek, emphasized interpretive stories, introduced signed columns, and launched international editions. Over time the magazine developed a broad spectrum of material, from breaking stories and analysis to reviews and commentary.[citation needed]
[edit]Under Post ownership
The magazine was purchased by The Washington Post Company in 1961.[12]
Richard M. Smith became Chairman in 1998, the year that the magazine inaugurated its “Best High Schools in America” list,[13] a ranking of public secondary schools based on the Challenge Index, which measures the ratio of Advanced Placement or International Baccalaureate exams taken by students to the number of graduating students that year, regardless of the scores earned by students or the difficulty in graduating. Schools with average SAT scores above 1300 or average ACT scores above 27 are excluded from the list; these are categorized instead as “Public Elite” High Schools. In 2008, there were 17 Public Elites.[14]
Smith resigned as board chairman in December 2007.[15]
[edit]Restructuring and new owner

The first issue released after the magazine switched to an opinion and commentary format.
During 2008–2009, Newsweek undertook a dramatic business restructuring.[16][17] Citing difficulties in competing with online news sources to provide unique news in a weekly publication, the magazine refocused its content on opinion and commentary beginning with its May 24, 2009 issue. It shrank its subscriber rate base, from 3.1 million to 2.6 million in early 2008, to 1.9 million in July 2009 and then to 1.5 million in January 2010—a decline of 50% in one year. Meacham described his strategy as “counterintuitive” as it involved discouraging renewals and nearly doubling subscription prices as it sought a more affluent subscriber base for its advertisers.[18] During this period, the magazine also laid off staff. While advertising revenues were down almost 50% compared to the prior year, expenses were also diminished in a planned strategy that the publishers hoped would return Newsweek to profitability.[19]
The financial results for 2009 as reported by The Washington Post Company showed that advertising revenue for Newsweek was down 37% in 2009 and the magazine division reported an operating loss for 2009 of $29.3 million compared to a loss of $16 million in 2008.[20] During the first quarter of 2010, the magazine lost nearly $11 million.[21]
By May 2010, Newsweek had been losing money for the past two years and was put up for sale.[22] The sale attracted international bidders. One bidder was Syrian entrepreneur Abdulsalam Haykal, CEO of Syria-based publishing company Haykal Media, who brought together a coalition of Middle Eastern investors with his company. Haykal later claimed his bid was ignored by Newsweek’s bankers, Allen & Co.[23]
The magazine was sold to audio pioneer Sidney Harman on August 2, 2010, for $1 in exchange for assuming the magazine’s financial liabilities.[3][24] Harman’s bid was accepted over three competitors.[25] Meacham left the magazine upon completion of the sale. Sidney Harman was the husband of Jane Harman, at that time a member of Congress from California.
On July 25, 2012, the company operating the Newsweek indicated the publication is likely to go digital to cover its losses and could undergo other changes by next year. Barry Diller, chairman and chief executive at the conglomerate IAC/InterActiveCorp, said his firm is looking at options now that its partner in the Newsweek/Daily Beast operation has pulled out.[26]
[edit]Merger with The Daily Beast
Main article: The Newsweek Daily Beast Company
At the end of 2010, Newsweek merged with the online publication The Daily Beast, following extensive negotiations between the respective proprietors. Tina Brown, The Daily Beast’s editor-in-chief, became editor of both publications. The new entity, The Newsweek Daily Beast Company, was 50% owned by IAC and 50% by Harman.[4][5][27]
The goal of The Newsweek Daily Beast Company is to have The Daily Beast be a source of instant analysis of the news, while Newsweek would serve to take a look at the bigger picture, provide deeper analysis, and “connect the dots,” in the words of Harman, and for both publications to ultimately be profitable.[citation needed]
During her tenure as editor-in-chief of Newsweek, Brown has taken the news weekly in a different direction than her predecessor. Whereas Jon Meacham looked to make the focus solely on politics and world affairs, Brown has brought the focus back on to all of current events, not just politics, business, and world affairs (although these issues are still the focus of the magazine). This is seen in increased attention fashion and pop culture and many of her covers since taking the job.[citation needed]
[edit]2011 redesign
Newsweek was redesigned in March 2011.[28] The new Newsweek moved the “Perspectives” section to the front of the magazine, where it served essentially as a highlight reel of the past week on The Daily Beast. More room was made available in the front of the magazine for columnists, editors, and special guests. A new “News Gallery” section featured two-page spreads of photographs from the week with a brief article accompanying each one. The “NewsBeast” section featured short articles, a brief interview with a newsmaker, and several graphs and charts for quick reading in the style of The Daily Beast. This is where the Newsweek staple “Conventional Wisdom” was located. Brown retained Newsweek’s focus on in-depth, analytical features and original reporting on politics and world affairs, as well as a new focus on longer fashion and pop culture features. A larger culture section named “Omnivore” featured art, music, books, film, theater, food, travel, and television, including a weekly “Books” and “Want” section. The back page was reserved for a “My Favorite Mistake” column written by celebrity guest columnists about a mistake they made that defines who they are.[29]
[edit]Cessation of print format
On October 18, 2012 the company announced that the print edition would be discontinued at the end of 2012 after 80 years of publication.[6] The online edition is named “Newsweek Global”.[8]
[edit]Highlights and controversies

[edit]Lewinsky scandal
Main article: Lewinsky scandal
Newsweek reporter Michael Isikoff was the first reporter to investigate allegations of a sexual relationship between U.S. President Bill Clinton and Monica Lewinsky, but the editors spiked the story.[30] The story soon surfaced online in the Drudge Report.
[edit]Claims of bias
A 2004 study by Tim Groseclose and Jeff Milyo asserted that Newsweek, along with all other mainstream news outlets except for Fox News and the Washington Times, exhibited a “liberal bias”.[31][32] While liberal media watchdogs like Media Matters for America and the Center for American Progress described the study as “riddled with flaws,”[33][34] their opposite numbers had similarly commented on Newsweek’s alleged liberal bias.[35][36]
Newsweek’s Washington Bureau Chief and later Assistant Managing Editor Evan Thomas variously acknowledged the charge saying, “I think Newsweek is a little liberal,” and, in 1996, “there is a liberal bias at Newsweek, the magazine I work for.”[37][38][39]
Starting in 1976, conservative columnist George F. Will became a contributing editor, writing a biweekly backpage column.
[edit]Guantánamo Bay allegations
Main article: Qur’an desecration controversy of 2005
In the May 9, 2005 issue of Newsweek, an article by reporter Michael Isikoff stated that interrogators at Guantanamo Bay “in an attempt to rattle suspects, flushed a Qur’an down a toilet.” Detainees had earlier made similar complaints but this was the first time a government source had appeared to confirm the story. The news was reported to be a cause of widespread rioting and massive anti-American protests throughout some parts of the Islamic world (causing at least 15 deaths in Afghanistan[40]). The magazine later revealed that the anonymous source behind the allegation could not confirm that the book-flushing was actually under investigation, and retracted the story under heavy criticism.[citation needed]
[edit]Iraq war planning
Fareed Zakaria, a Newsweek columnist and editor of Newsweek International, attended a secret meeting on November 29, 2001, with a dozen policy makers, Middle East experts and members of influential policy research organizations that produced a report for President George W. Bush and his cabinet outlining a strategy for dealing with Afghanistan and the Middle East in the aftermath of September 11, 2001. The meeting was held at the request of Paul D. Wolfowitz, then the deputy secretary of defense. The unusual presence of journalists, who also included Robert D. Kaplan of The Atlantic Monthly, at such a strategy meeting was revealed in Bob Woodward’s 2006 book State of Denial: Bush at War, Part III. Woodward reported in his book that, according to Mr. Kaplan, everyone at the meeting signed confidentiality agreements not to discuss what happened. Mr. Zakaria told The New York Times that he attended the meeting for several hours but did not recall being told that a report for the President would be produced.[41] On October 21, 2006, after verification, the Times published a correction that stated:
An article in Business Day on Oct. 9 about journalists who attended a secret meeting in November 2001 called by Paul D. Wolfowitz, then the deputy secretary of defense, referred incorrectly to the participation of Fareed Zakaria, the editor of Newsweek International and a Newsweek columnist. Mr. Zakaria was not told that the meeting would produce a report for the Bush administration, nor did his name appear on the report.[41]
[edit]2008 elections
In the 2008 U.S. presidential election, the John McCain campaign wrote a lengthy letter to the editor criticizing a cover story in May 2008.[42]
[edit]Allegations of gender bias

Controversial Newsweek cover, November 23, 2009, issue
Former Alaska Governor and 2008 Republican Vice Presidential nominee Sarah Palin was featured on the cover of the November 23, 2009 issue of Newsweek, with the caption “How do you Solve a Problem Like Sarah?” featuring an image of Palin in athletic attire and posing. Palin herself, the Los Angeles Times and other commentators accused Newsweek of sexism for their choice of cover in the November 23, 2009 issue discussing Palin’s book, Going Rogue: An American Life. “It’s sexist as hell,” wrote Lisa Richardson for the Los Angeles Times.[43] Taylor Marsh of The Huffington Post called it “the worst case of pictorial sexism aimed at political character assassination ever done by a traditional media outlet.”[44] David Brody of CBN News stated: “This cover should be insulting to women politicians.”[45]
The cover includes a photo of Palin used in the August 2009 issue of Runner’s World.[46][47][48] The photographer may have breached his contract with Runner’s World when he permitted its use in Newsweek, as Runner’s World maintained certain rights to the photo until August 2010. It is uncertain, however, whether this particular use of the photo was prohibited.[49]
Minnesota Republican Congresswoman and presidential candidate Michele Bachmann was featured on the cover of Newsweek magazine in August 2011, dubbed “the Queen of Rage”.[50] The photo of her was perceived as unflattering, as it portrayed her with a wide eyed expression some said made her look “crazy”.[51] Sources called the depiction “sexist”,[52] and Sarah Palin denounced the publication. Newsweek defended the cover’s depiction of her, saying its other photos of Bachmann showed similar intensity.[53] After the release of the magazine, internet users began parodying the photo, replacing the actual text of the cover with text like “America’s Staring Contest Winner” and “Michele Bachmann Takes a Stand Against Blinking”. In addition, internet users have pasted Bachmann’s eyes onto photos of celebrities, giving the celebrities a crazed look.[54]
[edit]Contributors and reporters

Notable regular contributors to Newsweek included:
Paul Begala
Peter Beinart
Eleanor Clift
Niall Ferguson
Fareed Zakaria
Mark Whitaker
David Frum
Robin Givhan
Michelle Goldberg
Henry Hazlitt
Howard Kurtz
Eli Lake
Andrew Sullivan
Michael Tomasky
George Will
[edit]See also

Journalism portal
List of magazines by circulation
Newsweek Argentina
Newsweek Pakistan
Newsweek gay actor controversy

^ “eCirc for Consumer Magazines”. Audit Bureau of Circulations. December 31, 2011. Retrieved November 30, 2011.
^ Grove, Peter; Lloyd Grove (August 3, 2010). “How Newsweek Blew It”. The Daily Beast. Retrieved 2010-08-03.
^ a b c Peters, Jeremy W. (August 2, 2010). “Audio Pioneer Buys Newsweek”. The New York Times. Retrieved 2 August 2010.
^ a b Brown, Tina (November 11, 2010). “Daily Beast, Newsweek to Wed!”. The Daily Beast. Retrieved November 12, 2010.
^ a b “The Daily Beast and Newsweek confirm merger”. The Spy Report (Media Spy). November 12, 2010. Retrieved November 12, 2010.
^ a b “A Turn of the Page for Newsweek”. The Daily Beast. 21 October 2012. Retrieved 2012-10-18.
^ Douglas A. McIntyre (2012-10-18). “First Person: Reflections on Newsweek”. Retrieved 2012-12-25.
^ a b Schumpeter Business and management (October 18. 2012). “Newsweek’s future”. Retrieved 2012-12-25. Text “newe” ignored (help); Text “10-19-2012” ignored (help); Text “3828517” ignored (help); Text “36465891” ignored (help)
^ “Publisher Shuts Russian Weekly”. The Wall Street Journal. October 19, 2010.
^ America’s 60 Families by Ferdinand Lundberg
^ “Instant History: Review of First Newsweek with Cover Photo”. 1933-02-17. Retrieved 2012-12-25.
^ Salisbury, Harrison E. (March 10, 1961). “Washington Post Buys Newsweek. It Acquires 59% of Stock From Astor Foundation for $8,000,000.”. The New York Times. Retrieved 14 April 2008. “The Washington Post Company bought control of Newsweek magazine yesterday from the Vincent Astor Foundation. The sale ended several weeks of intensive negotiation involving a number of publishing companies.”
^ The Complete List of the 1,200 Top U.S. High Schools[dead link]
^ Newsweek (2008): List of Public Elites
^ “Richard M. Smith”. Retrieved 2012-12-25.
^ Pérez-Peña, Richard (January 16, 2009). “The Popular Newsweekly Becomes a Lonely Category”. The New York Times. Retrieved 17 January 2009.
^ Deveny, Kathleen (May 18, 2009). “Reinventing Newsweek”. Newsweek. Retrieved 29 May 2009.
^ “A Smaller But Better Newsweek?”. Howard Kurtz. The Washington Post, May 18, 2009
^ Richard Pérez-Peña. “Glimmers of Progress at a Leaner Newsweek”. The New York Times. November 15, 2009
^ Post Financial Release February 24, 2010
^ “Newsweek magazine is sold by Washington Post”. BBC News. 2 August 2010. Retrieved 3 August 2010.
^ Andrew Vanacore. “Newsweek Sale: Washington Post Looking To Sell Newsweek”. The Huffington Post.
^ Joe Pompeo. “Syrian Bidder Who Wanted To Buy Newsweek Was Ignored”. Business Insider. August 5, 2010
^ Jeremy W. Peters. Newsweek Deal to Be Announced Today. The New York Times, August 2, 2010
^ Ahrens, Frank (August 3, 2010). “Harman Media buys Newsweek from Washington Post Co. for Undisclosed Amount”. The Washington Post. Retrieved 2 August 2010.
^ “Newsweek likely to become digital magazine”. Yahoo News. Retrieved 26 July 2012.
^ Farhi, Paul (November 12, 2010). “Struggling Newsweek joins with fledging Web site Daily Beast”. The Washington Post. p. C8.
^ posted by Josh Klenert (2011-03-14). “First Look: The Newsweek Redesign – Grids”. Spd.Org. Retrieved 2012-12-25.
^ “First Look: The Newsweek Redesign”. Society of Publication Designers. March 7, 2011
^ “Scandalous scoop breaks online”. BBC. 25 January 1998. Retrieved 2010-07-13.
^ Groseclose, Tim; Milyo, Jeff (December 2004). A Measure of Media Bias.
^ Ludwig, Mark (Spring 2009). “Papers Endorse Republicans In Nearly 60 Percent of Races”. Newspaper Research Journal 30 (2): 84–96.
^ “Former fellows at conservative think tanks issued flawed UCLA-led study on media’s “liberal bias”, Media Matters for America, Dec 21, 2005
^ Eric Alterman, “Think Again: Rigging the Numbers”, Center for American Progress, January 12, 2006
^ Cliff Kincaid. “Liberal Bias at Newsweek”. January 27, 2005. Accuracy in Media
^ “Media Bias Basics” Media Research Center
^ “Media Bias Basics – Admissions of Liberal Bias” Media Research Center
^ [1] Audio Clip
^ Cal Thomas. “Turner Misreads His Non-audience”. Los Angeles Times Syndicate.
^ “Karzai condemns anti-US protests”. BBC. 14 May 2005. Retrieved 2007-12-24.
^ a b Julie Bosman. “Secret Iraq Meeting Included Journalists”. The New York Times. October 9, 2006.
^ “The O-Team: A Response”. 2008-05-11. Retrieved 2012-12-25.
^ “Newsweek’s sexism and Sarah Palin.” Los Angeles Times. November 17, 2009. Retrieved January 27, 2010.
^ Marsh, Taylor. “What Was Newsweek Thinking?” The Huffington Post. November 18, 2009. Retrieved January 27, 2010.
^ Brody, David. “Newsweek Photo of Palin Shows Media Bias and Sexism.” CBN News. November 16, 2009. Retrieved January 27, 2010.
^ Snead, Elizabeth. “Sarah Palin hates her ‘sexist’ Newsweek cover. Does she really?” Zap2it. November 17, 2009. Retrieved January 27, 2010.
^ Clift, Eleanor. “Payback Time: Why Right-Wing Men Rush to Palin’s Defense.” Newsweek. Monday November 16, 2009. Retrieved January 27, 2010.
^ “Palin angered by ‘sexist’ Newsweek cover.” Yahoo! News. November 17, 2009. Retrieved January 27, 2010.
^ Bercovici, Jeff. “Palin photographer breached contract with sale to Newsweek.” Daily Finance. November 18, 2009. Retrieved January 27, 2010.
^ “Michele Bachmann’s Newsweek outtakes – Maggie Haberman”. Politico.Com. Retrieved 2012-12-25.
^ Mirkinson, Jack (August 8, 2011). “Newsweek’s Michele Bachmann Cover Raises Eyebrows (PHOTO, POLL)”. The Huffington Post.
^ “Newsweek Michele Bachmann cover ‘sexist’ and in bad form?”. The Washington Post. August 9, 2011.
^ “Bachmann Newsweek Cover Goes for Insult But Gets Criticism in Return”. Fox News. August 9, 2011.
^ “Michele Bachmann Newsweek Photo.”, Accessed November 3, 2012.
[edit]External links

Wikimedia Commons has media related to: Newsweek
Official website
NewsweekVideo’s Channel
The Washington Post Company
History and Demographics of Newsweek
[show] v t e
[show] v t e
White House James S. Brady Press Briefing Room seating chart
[show] v t e
Major English-language current affairs and culture magazines
Categories: American magazinesAmerican news magazinesAmerican weekly magazinesNewsweekPublications established in 1933The Washington PostIndependent magazinesPublications disestablished in 20121933 establishments in the United States2012 disestablishments in the United StatesOnline periodicals with defunct print editions


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in: Logo

You are commenting using your account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )


Connecting to %s